Kennisbank

Antwoorden op veel gestelde vragen

Reglement internet en sociale media

Sociale media spelen een belangrijke rol in het leven van leerlingen en onderwijzend personeel. Daarom heeft het bestuur besloten handreikingen te geven met betrekking tot de omgang met internet en sociale media.

Sociale media:
- Kan helpen om het onderwijs te verbeteren
- De lessen leuker te maken
- Contact te houden met vrienden
- Te experimenteren en grenzen te verleggen.

Maar sociale media brengen ook risico’s met zich mee:
- Online pesten
- Het ongewild delen van foto’s of andere gegevens.

Het bestuur vertrouwt erop dat zijn medewerkers, leerlingen, ouders en andere betrokkenen verantwoord om zullen gaan met sociale media binnen onze organisatie. Dit reglement heeft als doel om duidelijkheid te bieden en in gesprek te blijven over internet en media gebruik. De afspraken zijn gebaseerd op onze kernwaarden: verbondenheid, geloof in onderwijs, je doet er toe en vertrouwen.

Internet en mediagebruik binnen stichting CPOW & MOP
Op de scholen maken de leerlingen gebruik van het internet. De scholen gebruiken internet en media als aanvulling op het huidige curriculum. Denk hierbij aan methodische oefen- of verwerkingssoftware. Maar denk ook aan het omgaan met sociale media en informatievaardigheden zoals het opzoeken en verwerken van informatie die op het internet te vinden is. Tegenwoordig is het belangrijk dat de kinderen hier vaardig in worden. Om dit in goede banen te leiden zijn vaste afspraken nodig. Het bestuur heeft een aantal basisafspraken geformuleerd die op schoolniveau kunnen worden aangepast. Deze afspraken zijn te vinden in de volgende hoofdstukken: Afspraken bij het gebruik van internet en sociale media, geldend voor leerlingen en personeel.
LET OP: De AVG stelt eisen aan het gebruik van digitale diensten onder de 16 jaar. Wil je als school dat leerlingen tijdens de les sociale media gebruiken? Houd er dan rekening mee dat leerlingen jonger dan 16 jaar hiervoor de uitdrukkelijke toestemming moeten krijgen van hun ouders/verzorgers. Vraag dit jaarlijks alvorens je de les wil geven.

Vaardigheid ontwikkelen
Het bestuur wil graag dat de leerlingen leren nadenken over wat hun gedrag op sociale media teweeg kan brengen. Tegenwoordig communiceren kinderen op de basisschool veelal via sociale media. Onder sociale media verstaan wij: Snapchat, Instagram, Facebook, Twitter, Whatsapp, YouTube en alle andere communicatieplatformen. In de praktijk zien we dat er via sociale media snel een conflict ontstaat. Bijvoorbeeld door het verkeerd interpreteren van een bericht.

Om het sociaal emotionele gedrag in goede banen te leiden, hanteren de scholen diverse methodes zoals Leefstijl, De Vreedzame school, Grip op de groep, enz. Deze methodes kunnen in combinatie met de T.H.I.N.K. poster leidend zijn voor een gesprek binnen de klas (zie pagina 10). Daarnaast kan de poster de leerling en leerkracht helpen gericht na te denken over:
- Is het waar wat ik wil posten?
- Is het nodig?
- Is het uitnodigend?
- Is het aardig wat ik wil posten?

Op die manier willen wij binnen het bestuur de leerlingen bewust maken van hun gedrag op sociale media.

Het bestuur adviseert de scholen mediawijsheid toe te voegen aan het curriculum.

De onderstaande links kan de school daarbij helpen:
- www.nationaalmediapaspoort.nl
- www.diplomaveiliginternet.nl
- www.mediamasters.nl
- www.mediawijsheid.nl

Afspraken bij het gebruik van internet en sociale media, geldend voor leerlingen.

1. Dit reglement is van toepassing op alle leerlingen binnen het bestuur CPOW & MOP. Onafhankelijk van de plaats waar zij hun sociale media gebruiken.
2. We behandelen elkaar netjes, met respect en we laten iedereen in zijn waarde. Daarom pesten, kwetsen, stalken, bedreigen en beschadigen we elkaar niet.
3. Iedereen is verantwoordelijk voor wat hij/zij zelf plaatst op sociale media. Je kan daar op aangesproken worden. Ook het doorsturen (forwarden) en herplaatsen (retweeten) zijn handelingen waar je aangesproken op kunt worden.
4. Zorg dat je weet hoe de sociale media werken, voordat je ze gebruikt. Zorg dat de instellingen goed staan, bijv. locatie delen uit. Deel niet meer informatie dan je wilt. Alles wat wordt gecommuniceerd via internet en sociale media, blijft nog lang vindbaar.
5. Bij het gebruik van internet en sociale media houden we rekening met de goede naam van de school en iedereen die daarbij betrokken is. Denk daarbij aan leerkrachten, onderwijsondersteunend personeel en ouders.
6. We helpen elkaar om goed en verstandig met sociale media om te gaan. We spreken elkaar daarop aan. Als dat niet lukt, vragen we daarvoor hulp aan onze eigen groepsleerkracht, ICT-coördinator/ coach, contactpersoon of de directie van de school.
Als uitgangspunt gebruiken we de T.H.I.N.K. poster (zie pagina 10).
7. Het meenemen van een mobiele telefoon en daarmee vergelijkbare communicatieapparatuur naar school, is toegestaan. Dit apparaat is uitgeschakeld tijdens lestijden, tenzij de school daar andere afspraken voor heeft.
8. We respecteren elkaars privacy. Bij het gebruik van internet en sociale media worden er daarom geen informatie, foto’s of video’s verspreid over anderen. Wil je dat wel doen? Dan vraag je altijd toestemming.
“Zie afspraken internet en sociale media”
9. Internet en sociale media worden alleen gebruikt voor lesgebonden activiteiten.
Het is daarom niet toegestaan om op school:
a. websites te bezoeken, informatie te downloaden en te verspreiden die pornografisch, racistisch, discriminerend, beledigend of aanstootgevend kan zijn
b. te hacken (het illegaal inbreken in computers of computernetwerken door het omzeilen van beveiligingsmaatregelen) en ongeoorloofd toegang te krijgen tot niet-openbare sites of programma’s
c. informatie, foto’s of video’s te delen waarvan duidelijk is dat die niet bedoeld zijn om verder te verspreiden, houd bijvoorbeeld je wachtwoord geheim
d. verzonnen berichten te versturen (fake news) of een fictieve naam te gebruiken als afzender
e. iemand lastig vallen en of te achtervolgen.
Krijg je te maken met één van bovenstaande punten meldt dit dan z.s.m. aan de leerkracht of de directie van de school.
10. Leerlingen en medewerkers worden binnen stichting CPOW tot en met groep 8 van de basisschool niet ‘vriend’ met elkaar op sociale media, tenzij het gaat om een door de medewerkers gebruikt professioneel account (waar geen persoonlijke informatie over de medewerker is geplaatst).

[ Door de school in te vullen ] De afspraken “internet en sociale media” worden na elke aanmelding: vanaf groep ….- doorgenomen met leerling en ouders. Wij zijn ons bewust dat ICT zich razendsnel ontwikkelt. Daarom is het van belang dat er aan het begin van elk schooljaar in de klassen aandacht besteed wordt aan de afspraken “internet en sociale media”.

De bovenstaande afspraken hebben als doel om een veilige omgeving te bieden voor elke leerling binnen het bestuur en de school. Mocht dit ondanks alles toch fout gaan, dan treft de school de volgende maatregelen.

Bij een ernstige overtreding kan de directie van de school besluiten een maatregel op te leggen, die kan bestaan uit:
- het in beslag nemen van het device en/of het schoolaccount van de leerling
- het uitsluiten van toegang tot het netwerk van de school
- het geven van een tijdelijke straf zie stappenplan
Als er een vermoeden van een strafbaar feit is, neemt de directie altijd contact op met de politie.

Stappenplan
Stap 1: gesprek en afspraken tussen ouders, leerling en leerkracht. *
Bij onvoldoende resultaat door naar stap 2.

Stap 2: gesprek en afspraken tussen ouders, leerling en directie. *
Bij onvoldoende resultaat door naar stap 3.

Stap 3: in overleg met ouders, besluit het directie en de leerkracht van de school dat er wordt over gegaan tot schorsing. De directeur meldt dit aan leerplicht en het bestuur. *
Zie procedure schorsing en verwijdering van de school.

*Leerkracht, directie en ouders handelen de procedure in samenwerking af. Een gespreksverslag wordt toegevoegd aan het leerlingdossier.

Afspraken bij het gebruik van internet en sociale media, geldend voor personeel
1. Iedereen is verantwoordelijk voor wat hij/zij zelf plaatst op sociale media, en kan daar op aangesproken worden. Ook het doorsturen (forwarden) en herplaatsen (retweeten) zijn handelingen waar je op aangesproken kunt worden.
2. Jaarlijks herinner je ouders aan het recht om hun keuze voor het publiceren van video’s, foto’s, geluidsopnamen van school gerelateerde situatie op sociale media (Twitter) Social Schools, drukwerk en schoolwebsite te wijzigen.
3. Jaarlijks informeer je de ouders en kinderen over de afspraken omtrent sociale media ICT en mediagebruik. Bijvoorbeeld tijdens het startgesprek of de informatiebijeenkomst aan het begin van het schooljaar.
4. Zorg dat je weet hoe de sociale media werken, voordat je ze gebruikt. Zorg dat de instellingen goed staan en je niet meer informatie deelt dan je wilt. Alles wat wordt gecommuniceerd via internet en sociale media, blijft nog lang vindbaar.
5. Bij het gebruik van internet en sociale media houden we rekening met de goede naam van het bestuur, de school en iedereen die daarbij betrokken is zoals collega’s, leerlingen en ouders.
6. We respecteren elkaars privacy. Bij het gebruik van internet en sociale media worden er daarom geen informatie, foto’s of video’s verspreid over anderen, als zij daar geen toestemming voor hebben gegeven, of als zij daar negatieve gevolgen van kunnen ondervinden.
7. Als er gebruikt wordt gemaakt van het netwerk van de school, dan mag dat de kwaliteit van het (draadloze) netwerk niet in gevaar brengen of schade aan personen of instellingen veroorzaken. Het hacken, overmatig downloaden of overbelasten van het netwerk is natuurlijk verboden.
8. Leerlingen en medewerkers binnen het bestuur worden tot en met groep 8 van de basisschool niet met elkaar ‘vriend’ op sociale media, tenzij het gaat om een door de medewerkers gebruikt professioneel account (waar geen persoonlijke informatie over de medewerker is geplaatst).
9. Geef geen vertrouwelijke informatie over de organisatie.
10. Sites die wij kinderen willen laten gebruiken, worden van tevoren gecontroleerd, door de leerkracht. Wij maken gebruik van websites die aansluiten bij onze lesmethodes.
11. Vermijd een discussie met een leerling of ouder via sociale media.

Adviezen voor ouders ten aanzien van sociale media en internetgebruik
Opvoeders moeten te allen tijde het online gedrag van hun kind monitoren. Uit onderzoek blijkt dat wanneer een gebruiker (in ons geval de leerling) toegang krijgt tot het internet, er een breed scala aan informatie beschikbaar komt. Soms is dat ongewenst. Denk aan pop-ups, porno, geweld etc.
Ook blijkt dat d.m.v. de mobiele telefoon en de toegang tot internet men snel kan reageren in de vorm van tekst of een foto.
De omgang met de privacy van kinderen is één van de grootste probleem als het gaat om de potentiële gevaren van het internet.
Er worden drie gevaren gezien: volwassenen/onbekenden kunnen makkelijk in contact komen met kinderen (bijvoorbeeld in de vorm van chats), cyberpesten en kinderen delen te makkelijk persoonlijke gegevens.
Het bestuur van de school wil dat kinderen zich bewust worden van hun online gedrag. We vinden het belangrijk dat ouders, school en kinderen zich daar gezamenlijk verantwoordelijk voor voelen. Als ouder kunt u de onderstaande tips gebruiken om een bewustwording te creëren en/of met uw kind in gesprek te gaan.

- Geef het goede voorbeeld.
- Zorg dat u ten alle tijden kunt inloggen op het account van uw zoon/dochter.
- Praat regelmatig met uw kind over wat hij/ zij online doet en toon interesse wanneer uw kind iets wil vertellen of laten zien.
- Surf regelmatig met uw kind over het internet.
- Controleer regelmatig de chats of messenger berichten en vriendenlijst van uw kind.
- Maak thuis duidelijke afspraken over media gebruik.
- Bespreek met uw kind dat hij/zij nooit privacy gevoelige informatie mag geven aan onbekenden.
- Maak uw kind ervan bewust dat een virtuele wereld een schijnwereld is en afwijkt van de werkelijkheid.
- Vraagt uw kind toestemming voor een online game? Let op dat u goed controleert aan welke voorwaarde u “akkoord” geeft.
- Bespreek met uw kind dat het u meteen vertelt wanneer hij/zij informatie tegenkomt, waarbij het kind zich niet prettig voelt.

Bronnen
Daarnaast kunt u de onderstaande website raadplegen, wanneer u opzoek bent naar uitgebreide informatie en advies.
www.mediawijsheid.nl/mediadiamant
www.cjgpurmerend.nl/opvoedinformatie/puber/wat-kan-een-puber-met-media/veiligheid-online
www.mijnkindonline.nl
www.mediarakkers.nl


Bezig met laden

Een moment geduld...